TED

今この瞬間を理解する―必要なのは10分間の瞑想だけ(TED)

ライフハックとしてではなく、英語学習にも極めて有用なのが、著名人が10分程度のプレゼンを行うTEDです。

TED Talksとは、あらゆる分野のエキスパートたちによるプレゼンテーションを無料で視聴できる動画配信サービスのことです。10年ほど前にサービスが開始されてから、政治、心理学、経済、日常生活などの幅広いコンテンツが視聴できることから人気を集めています。

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TEDは4000を超える膨大な数の動画があります。しかし慣れないうちは、動画の探し方や視聴のコツが分かりませんよね。この記事では、数多くのTEDを見てきた管理人(塩@saltandshio)が、心を揺さぶられたトークをあらすじと一緒にご紹介します。

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アンディー・プディコム: 必要なのは10分間の瞑想だけ

全く何もせず10分間を最後に過ごしたのはいつですか?メールも会話も思考もしないでね。心配りの専門家アンディー・プディコムはあるテクニックの革新的なパワーについて言及します。そのテクニックは1日10分間、単に今この瞬間を意識して経験することです。(お香も要りませんし、変な座り方も必要ありません)(約9分半)。

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さいごに10分間なにもしなかったのはいつ?

世界はずいぶんと騒がしいものになりました。それは今に始まった事ではありません。しかし、時を追うごとに忙しなく感じるようになった人も多いのではないでしょうか。ここでひとつ質問します。

10分間、平静だったのはいつでしょう?

Just 10 minutes, undisturbed?

なにもしないとは、テレビもネットもメールも見ずに本当になにもせずにいたときです。いかがでしょうか。よくよく考えないと思い出せないほど、ずいぶんと昔の話ではないでしょうか。アンディー・プディコムはこのことに警鐘を鳴らします。なぜなら、私たちはたった10分という時間も、落ち着いて過ごしていないのです。このような心持ちで毎日過ごしていては、心が疲弊してしまうのは当然のことかもしれません。

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心は最も価値のあるかけがえの無い財産

人生の一瞬一瞬は、心を通じて経験します。また個人としての幸せ、満足感、感情状態も心によって決まり、人間関係における親切心や思いやりも影響を与えています。さらに、私たちがなにかに集中したり、もしくは創造的になったり、自発的になにか行動を起こすときや、そしてベストを尽くそうとするときにも、この心というものを頼りにします。

しかし、私たちは自分の心を気遣う時間を設けていません!

And yet, we don’t take any time out to look after it.

SNSで誰かの行動ばかり気にしたり、ファッションや、流行りのスィーツや、芸能人のスキャンダルを追いかけるなど、私たちは周りを見ることにばかり多くの時間を使っています。この結果、知らず知らずのうちに心にはストレスが溜まっていってしまっているのです。

心は洗濯機のように勢いよく回っており、難しくてややこしい感情の渦に飲まれ、どうやって抜け出すかも分からないんです。悲しいことに私たちの心は阻害され、もはや現実世界には存在しないんです。

You know, the mind whizzes away like a washing machine going round and round, lots of difficult, confusing emotions, and we don’t really know how to deal with that, and the sad fact is that we are so distracted that we’re no longer present in the world in which we live.

このことに、アンディー・プディコムは「自分にとって最も重要なことを見失っている」と言います。たしかに、こんなにせかせかとしていては落ち着いて物事を見ることは出来ませんよね。

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僧侶になり、今この瞬間を尊ぶようになる

アンディー・プディコムは母親がきっかけで、11歳の頃から瞑想教室に通うようになりました。そこは脚を組んで床に座る人がいたり、お香やハーブティーなども置いてあり、さらに菜食主義も徹底している、いわば世間一般の人がだいたい思っているような瞑想教室でした。瞑想は心の鎮痛剤であり、ストレスを感じたら瞑想しようという考え方です。

20歳のとき、人生の大きな荒波がアンディー・プディコムを襲います。おそらく、多くの人が一度は大きな挫折やトラブルを体験します。そのような多大なストレスがかかった時、人は様々な方法でストレス解消を行います。仕事や運動に没頭する人もいますし、友人と遊んで気を紛らわす人もいます。深刻なときは心療内科やカウンセリングのお世話になる人もいるでしょう。

アンディー・プディコムの場合はヒマラヤの僧侶になりました。僧侶になり禁欲主義になったことで、彼は多くの事を学びます。

今この瞬間を尊ぶことそして理解することを、学ぶことができました。

It taught me — it gave me a greater appreciation, an understanding for the present moment.

さらにアンディー・プディコムは思考に明け暮れず、気を紛らわさず、困難な感情に圧倒されず、今ここにどんな状態でいるか、どのように意識するか、どのように存在するかということも学びました。

そうして僧侶として様々なことを学んだアンディー・プディコムは、改めて世間を見渡し、「今この瞬間を過小評価され過ぎている」と感じるようになります。ありきたりの言葉ですが、私たちは今という普通とは程遠い瞬間をほとんど意識していません。足を止めて一度立ち止まり、あらためて自分の事を見つめる必要があるのではないでしょうか。

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必要なのはバランスの取れた集中的なくつろぎ

ハーバード大学の調査によると、なんと私たちの心は平均して47%もの時間を途方に暮れることに費やしているそうです。私たちの寿命はそんなに長くないのに、人生の半分を途方に暮れて過ごしていれば、不幸な人生のまま生涯を終えてしまいますよね。

瞑想は、このような事態を避ける方法といえます。なぜなら、瞑想を行うことで健康的な心を持つことができるからです。その方法も明確かつ実用性があり、科学的にも証明されたテクニックです。ただ、行うにはコツが必要です。そして、瞑想は思考を止めることでも、感情を捨てたり心を抑制することでもありません。

瞑想とは、一歩下がって思考をはっきり理解することであり、揺らめく思考や感情を分別することなく、リラックスしたまま集中した心で観察することなんです。

It’s more about stepping back, seeing the thought clearly, witnessing it coming and going, emotions coming and going without judgment, but with a relaxed, focused mind.

人生においても、瞑想においても、過度に集中すると人生は窮屈になっていきます必要なのはバランスの取れた集中的なくつろぎなのです。10分間、心を落ち着けて一歩引いて思考を理解できるようになれば、そのうち私たちの心は日々のいざこざから思考を開放できるようになるでしょう。

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まとめ:10分間、落ち着いて心を観察しよう

私たちの心を縛っているものはなんでしょうか。それは、『執着』という言葉に尽きるのではないでしょうか。どこか体が痛い人は、その場所に意識を集中しています。誰か好きな人がいれば、その人の事ばかり考える事でしょう。心配事があれば、やはりそのことばかり考えます。それが、『執着』というものです。

瞑想は、いま自分がなにに『執着』しているか、客観的に理解するテクニックといえます。なぜなら瞑想を行って落ち着いて自分の心を観察していくうちに、やがて色んな心の状態が分かるようになるからです。ある人は、常にゆとりのない心に気が付くかもしれません。またある人は、同じひとつのことを、ずっとグルグル考え続けていたことに気が付くかもしれません。

瞑想することによって、一歩後ろに下がって新たな視点で物事を見ることができるようになれば、いずれ外見とは必ずしも一致しない面を見る機会を得られるようになります。

私たちには、物事1つ1つを変えることはできません。しかし、得られる経験は変えられます。これが思慮に富んだ瞑想の可能性なんです。

We can’t change every little thing that happens to us in life, but we can change the way that we experience it. That’s the potential of meditation, of mindfulness.

そのために行うのが、1日10分間一歩身を引いて今この瞬間を理解するだけです。別にお香をたく必要はありませんし、床の上に座る必要もありません

これからの10分間、あなたも心を落ち着けて現実から一歩身を引いてみませんか?

英語全文

We live in an incredibly busy world. The pace of life is often frantic, our minds are always busy, and we’re always doing something.

<全文を読む>▼クリック▼

So with that in mind, I’d like you just to take a moment to think, when did you last take any time to do nothing? Just 10 minutes, undisturbed? And when I say nothing, I do mean nothing. So that’s no emailing, texting, no Internet, no TV, no chatting, no eating, no reading, not even sitting there reminiscing about the past or planning for the future. Simply doing nothing. I see a lot of very blank faces. My thinking is, you probably have to go a long way back.

And this is an extraordinary thing, right? We’re talking about our mind. The mind, our most valuable and precious resource, through which we experience every single moment of our life, the mind that we rely upon to be happy, content, emotionally stable as individuals, and at the same time to be kind and thoughtful and considerate in our relationships with others. This is the same mind that we depend upon to be focused, creative, spontaneous, and to perform at our very best in everything that we do. And yet, we don’t take any time out to look after it. In fact, we spend more time looking after our cars, our clothes and our hair than we – okay, maybe not our hair, but you see where I’m going.

The result, of course, is that we get stressed. You know, the mind whizzes away like a washing machine going round and round, lots of difficult, confusing emotions, and we don’t really know how to deal with that, and the sad fact is that we are so distracted that we’re no longer present in the world in which we live. We miss out on the things that are most important to us, and the crazy thing is that everybody just assumes, well, that’s the way life is, so we’ve just kind of got to get on with it. That’s really not how it has to be.

So I was about 11 when I went along to my first meditation class. And trust me, it had all the stereotypes that you can imagine, the sitting cross-legged on the floor, the incense, the herbal tea, the vegetarians, the whole deal, but my mom was going and I was intrigued, so I went along with her. I’d also seen a few kung fu movies, and secretly I kind of thought I might be able to learn how to fly, but I was very young at the time. Now as I was there, I guess, like a lot of people, I assumed that it was just an aspirin for the mind. You get stressed, you do some meditation. I hadn’t really thought that it could be sort of preventative in nature, until I was about 20, when a number of things happened in my life in quite quick succession, really serious things which just flipped my life upside down and all of a sudden I was inundated with thoughts, inundated with difficult emotions that I didn’t know how to cope with. Every time I sort of pushed one down, another one would just sort of pop back up again. It was a really very stressful time.

I guess we all deal with stress in different ways. Some people will bury themselves in work, grateful for the distraction. Others will turn to their friends, their family, looking for support. Some people hit the bottle, start taking medication. My own way of dealing with it was to become a monk. So I quit my degree, I headed off to the Himalayas, I became a monk, and I started studying meditation.

People often ask me what I learned from that time. Well, obviously it changed things. Let’s face it, becoming a celibate monk is going to change a number of things. But it was more than that. It taught me — it gave me a greater appreciation, an understanding for the present moment. By that I mean not being lost in thought, not being distracted, not being overwhelmed by difficult emotions, but instead learning how to be in the here and now, how to be mindful, how to be present.

I think the present moment is so underrated. It sounds so ordinary, and yet we spend so little time in the present moment that it’s anything but ordinary. There was a research paper that came out of Harvard, just recently, that said on average our minds are lost in thought almost 47 percent of the time. Forty-seven percent. At the same time, this sort of constant mind-wandering is also a direct cause of unhappiness. Now we’re not here for that long anyway, but to spend almost half of our life lost in thought and potentially quite unhappy, dunno, it just kind of seems tragic, actually, especially when there’s something we can do about it, when there’s a positive, practical, achievable, scientifically proven technique which allows our mind to be more healthy, to be more mindful and less distracted. And the beauty of it is that even though it need only take about 10 minutes a day, it impacts our entire life. But we need to know how to do it. We need an exercise. We need a framework to learn how to be more mindful. That’s essentially what meditation is. It’s familiarizing ourselves with the present moment. But we also need to know how to approach it in the right way to get the best from it. And that’s what these are for, in case you’ve been wondering, because most people assume that meditation is all about stopping thoughts, getting rid of emotions, somehow controlling the mind, but actually it’s quite different from that. It’s more about stepping back, seeing the thought clearly, witnessing it coming and going, emotions coming and going without judgment, but with a relaxed, focused mind.

So for example, right now, if I focus too much on the balls, then there’s no way that I can relax and talk to you at the same time. Equally, if I relax too much talking to you, then there’s no way I can focus on the balls. I’m going to drop them. Now in life, and in meditation, there’ll be times when the focus becomes a little bit too intense, and life starts to feel a bit like this. It’s a very uncomfortable way to live life, when you get this tight and stressed. At other times, we might take our foot off the gas a little bit too much, and things just become a sort of little bit like this. Of course in meditation – (Snores) – we’re going to end up falling asleep. So we’re looking for a balance, a focused relaxation where we can allow thoughts to come and go without all the usual involvement.

Now, what usually happens when we’re learning to be mindful is that we get distracted by a thought. Let’s say this is an anxious thought. So everything’s going fine, and then we see the anxious thought, and it’s like, “Oh, didn’t realize I was worried about that.” You go back to it, repeat it. “Oh, I am worried. Oh, I really am worried. Wow, there’s so much anxiety.” And before we know it, right, we’re anxious about feeling anxious. You know, this is crazy. We do this all the time, even on an everyday level. If you think about the last time, I dunno, you had a wobbly tooth. You know it’s wobbly, and you know that it hurts. But what do you do every 20,30 seconds? (Mumbling) It does hurt. And we reinforce the storyline, right? And we just keep telling ourselves, and we do it all the time. And it’s only in learning to watch the mind in this way that we can start to let go of those storylines and patterns of mind. But when you sit down and you watch the mind in this way, you might see many different patterns. You might find a mind that’s really restless and — the whole time. Don’t be surprised if you feel a bit agitated in your body when you sit down to do nothing and your mind feels like that. You might find a mind that’s very dull and boring, and it’s just, almost mechanical, it just seems it’s as if you’re getting up, going to work, eat, sleep, get up, work. Or it might just be that one little nagging thought that just goes round and round and round your mind. Well, whatever it is, meditation offers the opportunity, the potential to step back and to get a different perspective, to see that things aren’t always as they appear. We can’t change every little thing that happens to us in life, but we can change the way that we experience it. That’s the potential of meditation, of mindfulness. You don’t have to burn any incense, and you definitely don’t have to sit on the floor. All you need to do is to take 10 minutes out a day to step back, to familiarize yourself with the present moment so that you get to experience a greater sense of focus, calm and clarity in your life.

Thank you very much.

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